Kvalitný mobilný signál počas cestovania vlakom
Aktualizované 02.07.2025
Vedenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (úrad) sa minulý rok zameralo aj na kvalitu mobilného signálu (5G) v osobnej železničnej doprave. Iniciatívou vedenia je dosiahnuť spoľahlivé pokrytie signálom pre cestujúcich v interiéroch vlakov, najmä na dôležitých železničných koridoroch a zabezpečiť tak komfortné moderné cestovanie pre širokú verejnosť.
Povinnosť pokrytia železničných tratí aj tunelov signálom majú operátori do 31. 12. 2025. Toto im vyplýva z povinnosti uloženej v individuálnom povolení na používanie frekvencií, ktorú im určil úrad. Vzhľadom na objektívne príčiny súvisiace so splnením tejto povinnosti, úrad zvažuje odloženie termínu na splnenie povinnosti pokrytia v tuneloch do 31. 12. 2028, avšak termín splnenia povinnosti pokrytia mimo tunelov zostáva bez zmeny.
Zabezpečenie prechodu mobilného signálu z exteriéru do interiéru vlakov už je v kompetencii železničných dopravcov. Problémom zlého signálu je priepustnosť okien vo vagónoch. So zavedením klimatizácie vo vlakoch sa začali používať sklá s kovovou vrstvou, ktoré síce zlepšujú tepelnoizolačné vlastnosti, no na druhej strane zhoršujú prechod rádiového signálu. „V spolupráci s národným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sme vytipovali niekoľko vozňov, ktoré do značnej miery reprezentujú celú flotilu vozňov, ktoré premávajú na hlavných tratiach SR,“ povedal predseda úradu Ivan Marták a dodal: „Našim cieľom je, aby cestujúci pocítili značný komfort počas presúvania sa vlakmi do svojich domovov alebo do práce.“
Odbor štátneho dohľadu elektronických komunikácií vykonal viacero meraní v statickom režime na mieste pristavenia vozňov. Merania boli vykonané na frekvenciách 700, 800, 900, 1800, 2100, 2600, 3600 a 6200MHz v troch miestach vozňov, ktoré boli ožiarené signálom z generátora referenčného signálu. U dopravcu ZSSK bolo meraných 7 typov vozňov, čo reprezentuje 599 vozňov, ktoré jazdia prevažne na hlavných tratiach SR. 3 zo 7 typov meraniam vyhovujú, čo reprezentuje 212 vozňov. 4 zo 7 typov nevyhovujú stanovenej hodnote tlmenia, čo predstavuje 387 vozňov.
Výsledky boli odkomunikované so ZSSK s tým, že práve 387 nevyhovujúcich vozňov budú predmetom riešenia na zlepšenie prestupu signálu, avšak nie všetky nevyhovujúce vozne musia byť vhodné na úpravu. Z počtu navrhnutých vozňov na úpravy vyplynú potrebné odhadované prostriedky na úpravy. Z viacerých rokovaní medzi Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR ako aj Ministerstvom dopravy SR vyplynulo, že štát v súčasnej dobe nemá na úpravu vozňov vyčlenené prostriedky. Úpravy vozňov by si vyžiadali rádovo niekoľko tisíc EUR, zrejme bude potrebné nájsť spôsob financovania na ich úpravy, aby ZSSK mohlo zabezpečiť ešte kvalitnejšie cestovanie. „Našou prioritou je zabezpečiť cestujúcim čo najkvalitnejšie pripojenie aj počas jazdy. Preto od polovice mája inštalujeme 35 nových Wi-Fi zariadení s podporou 5G technológie, certifikovaných pre náročné podmienky železničného prostredia. Inštaláciu plánujeme ukončiť do konca júla. Wi-Fi pripojenie tak bude dostupné vo viac ako 75 % vozňov vybavených technológiou Wi-Fi. Zároveň pripravujeme nasadenie okien so zníženým útlmom signálu, ktoré ešte viac zlepšia mobilné pripojenie vo vlakoch,“ povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Helexa.
Ministerstvo dopravy SR dodáva, že je pre nich veľmi dôležité, aby cestujúcim vo vlakoch ponúkali služby na najvyššej možnej úrovni. „Smartfóny sú dnes pre obrovské množstvo cestujúcich neodmysliteľným spoločníkom na cestách a tak je nevyhnutné, aby bol vo vlaku počas celej cesty k dispozícii kvalitný a stabilný mobilný signál. Som veľmi rád, že sa tým kolegovia z Regulačného úradu a ZSSK veľmi intenzívne zaoberajú,“ dodal minister dopravy Jozef Ráž.
Následne ešte úrad uskutočnil meranie pokrytia určených železničných tratí signálmi mobilných sietí 5. generácie za účelom predbežného overenia aktuálneho pokrytia. Na meranie vyčlenilo ZSSK samostatný vozeň v bežnej komerčnej linke na trati Bratislava – Košice – Bratislava a na trati Štúrovo – Kúty - Štúrovo. Pracovníci odboru štátneho dohľadu elektronických komunikácií a odboru regulácie elektronických komunikácií potrebnými anténami a meracími prístrojmi získali údaje o aktuálnom pokrytí tratí signálom. Meraní sa zúčastnili aj zástupcovia niektorých mobilných operátorov pôsobiacich v SR, ktorí si vykonávali vlastné merania. Po spracovaní údajov úrad predbežne vyhodnotil ako je to s pokrytím meraných tratí. Namerané výsledky ukázali rôzne úrovne pokrytia tratí jednotlivými operátormi. Najslabšími úsekmi sú najmä železničné tunely. Železnice Slovenskej republiky prisľúbili spoluprácu s mobilnými operátormi s cieľom zlepšenia pokrytia tratí mobilným signálom. V tomto roku bude tiež úrad kontrolovať plnenie záväzkov pokrytia mobilných operátorov.