Preskočiť navigáciu
RÚ

V tretine sporov sa operátori a užívatelia mimosúdne dohodli


09.05.2013

     Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky (TÚ SR) v roku 2012 mimosúdne vyriešil 117 sporov medzi telekomunikačnými operátormi a užívateľmi služieb. Tretina sporov bola mimosúdne urovnaná a riešenie troch sporov bolo ukončené na pokyn užívateľa služby, ktorý pôvodne návrh na mimosúdne riešenie sporu predložil. Ak si uvedomíme, že TÚ SR pri mimosúdnom riešení sporov nemá rozhodovaciu právomoc, je to výborný výsledok. TÚ SR však pripomína, že dôležitá je prevencia, aby sa užívatelia služieb v dôsledku nevedomosti nedostávali do zbytočných sporov s telekomunikačnými operátormi.
     Počet mimosúdne vyriešených sporov neodráža počet reklamácií, ktoré si užívatelia uplatnili u operátorov, ale len počet pokračujúcich sporov aj po vybavení reklamácie, ktoré mimosúdne vyriešil TÚ SR. Ďalšie pokračujúce spory mohli riešiť aj priamo súdy. Mimosúdne riešenie sporu nie je podmienkou na riešenie sporu súdnou cestou.
     TÚ SR ďalších 44 sporov odložil ad acta. Dôvodom odloženia sporov boli neúplne zaslané podania a účastníci neakceptovali výzvu TÚ SR na doplnenie zaslaných podkladov. Ďalším dôvodom bolo, že návrhy na začatie mimosúdneho sporu užívateľ služby predložil viac ako po 45-tich dňoch odo dňa doručenia vybavenia reklamácie, kedy sa spory stali podľa zákona neriešiteľnými.
     TÚ SR mimosúdne riešil spory medzi telekomunikačnými operátormi a užívateľmi služieb, ktoré sa týkali najmä správnosti úhrady a kvality elektronických komunikačných služieb. Mimosúdnemu riešeniu sporu predchádzala reklamácia, ktorú si užívateľ uplatnil u operátora a nesúhlasil s výsledkom reklamácie alebo so spôsobom jej vybavenia.
     Podľa zákona o elektronických komunikáciách návrh na začatie mimosúdneho riešenia sporu obsahuje: a) meno, priezvisko a elektronickú alebo poštovú adresu účastníka (t.j. užívateľa služby), b) názov a sídlo podniku (t.j. telekomunikačného operátora), c) predmet sporu, d) odôvodnenie nespokojnosti s výsledkami reklamácie, e) návrh riešenia sporu. Návrh na začatie mimosúdneho riešenia sporu predloží účastník bezodkladne, najneskôr do 45 dní od doručenia vybavenia reklamácie. Účastník a podnik môžu navrhovať dôkazy a ich doplnenie, predkladať podklady potrebné na vecné posúdenie sporu. Úrad predložený spor rieši nestranne s cieľom jeho urovnania. Lehota na ukončenie mimosúdneho riešenia sporu je 60 dní od podania úplného návrhu, v zložitých prípadoch 90 dní od podania úplného návrhu. TÚ SR nenahrádza činnosť súdu, t.j. nevydáva rozhodnutie. Výsledkom úspešného vyriešenia sporu je uzavretie písomnej dohody, ktorá je záväzná pre obe strany sporu.