Preskočiť navigáciu
RÚ

Koľko je na Slovensku mobilných operátorov?


21.03.2016

     Mobilné telefónne a dátové služby poskytujú štyri spoločnosti: O2 Slovakia s.r.o., Orange Slovensko, a.s., Slovak Telekom, a.s. a SWAN Mobile, a.s. Zdalo by sa, že toto je všetkým jasné. Napriek tomu v poslednom období občania kontaktujú Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) s otázkami, koľko je v Slovenskej republike „mobilných operátorov“. Ako sami uvádzajú, zmiatli ich reklamy v médiách na FunFón, JURO, Tesco mobile a 4ka.
     Poskytovatelia mobilných elektronických komunikačných služieb, laikmi nazývaní „telekomunikační, resp. mobilní operátori“, v reklamách označujú niektoré ponuky marketingovými názvami, ktoré navodzujú dojem, že ide o ďalšieho „operátora, resp. mobilného operátora“. V informáciách o službe je zároveň uvedené, kto z vyššie spomínanej štvorice poskytovateľov služieb je poskytovateľom služby. Informácia je obvykle uvedená v tvare „Poskytovateľom služby je ...“ (obchodné meno niektorej z vyššie uvedených spoločností) alebo „Poskytovateľom služby ... (názov služby) je ...“ (obchodné meno niektorej z vyššie uvedených spoločností).
     RÚ spoločnostiam O2 Slovakia s.r.o., Orange Slovensko, a.s., Slovak Telekom, a.s. a SWAN Mobile, a.s. pridelil frekvencie. Tieto spoločnosti majú vybudované siete, prostredníctvom ktorých poskytujú mobilné služby a sú registrované ako poskytovatelia služieb (t.j. podľa zákona ako podniky). Označujú sa aj skratkou MNO (mobile network operator), t.j. mobilní sieťoví operátori. O2 Slovakia s.r.o. a SWAN Mobile, a.s. okrem vlastných sietí využívajú tam, kde nemajú pokrytie, v rámci národného roamingu sieť inej spoločnosti. Okrem toho vo svete existujú aj MVNO (mobile virtual network operator), t.j. virtuálni operátori alebo operátori virtuálnej mobilnej siete. MVNO nevlastní mobilnú sieť, ale uzatvára dohodu s MNO, získa prístup k sieťovým službám za veľkoobchodné ceny a potom nastaví maloobchodné ceny. MVNO majú svoj vlastný zákaznícky servis, billing, marketing... Najčastejšie sa uplatňuje model, kde obchodný partner pôsobí ako predajca služieb MNO a spolu s nejakou pridanou hodnotou služby predáva pod vlastným menom. V takomto prípade zákonom stanovené povinnosti kladené na poskytovateľa služby plní MNO. Tento model sa uplatňuje aj v Slovenskej republike.

Poznámka: Tlačová správa len veľmi zjednodušene, formou prístupnou pre laickú verejnosť, opisuje situáciu.